
- S obzirom na to da Tapni nije vaš prvi startup, da li nam možeš reći kako se rodila vaša ljubav prema preduzetništvu I zasto se odlučili da idete tim putem?
Može se reći da je naša ljubav prema preduzetništvu uzela maha još u našim mlađim danima, ali je prekretnica bio verovatno zimski lockdown 2020. godine. Videvši da kako je naš tadašnji projekat Werbifi WiFi Marketing bio pogođen pandemijom, bilo nam je potrebno novo rešenje za razvoj novog biznisa koji bi mogao da se odupre trenutnim uslovima. Takođe, ako se vratimo nekoliko godina unazad, primeri poput iPhone XS-a opremljenog NFC tehnologijom, dali su nam inspiraciju da je možda sada vreme da se nešto tako implementira i napravi. U cilju da kreiramo nešto što će pomoći našoj zajednici, odlučili smo da je sada bio odličan tajming za NFC produkte.
- Kako ste došlii na ideju da pokrenete Tapni?
Same pripreme za ovaj projekat su pokrenute još 2019. godine u Ćupriji. Tada smo došli na ideju da napravimo prvu verziju aplikacije pod nazivom “CardAbout”. Iako nam je tada fokus bio samo na karticama, ujedno sa tim smo razmišljali i o tome kako bi nazvali buduću digitalnu vizit karticu koja bi funkcionisala tako što samo “tapnete” drugi telefon i to je to. Ime “Tapni” je došlo maltene prirodno. U Martu 2021. smo poslali prve produkte prijateljima i obavili prve razgovore. Nakon toga, sve je krenulo da napreduje jako brzo. Nekoliko videa je poprimilo veliku popularnost na društvenim mrežama, a kao rezultat toga, porudžbine su krenule eksponencijalno da rastu.
- Da li mozes da nam kazes malo vise o tome sta je Tapni I kome je namenjen?
Tapni u svojoj suštini predstavlja mogućnost da podelite sve svoje društvene mreže i kontakt podatke na veoma jednostavan i efikasan način. Bilo da koristite karticu ili stikere, mogućnost slanja i deljenja podataka je nikad lakša. Naša osnovna ideja je bila da izmenimo način na koji se mladi i poslovni ljudi umrežavaju, kao i da olakšamo mogućnost povezivanja.
- Šta vas odvaja od konkurencije?
Ako pogledamo stanje na tržištu, a posebno u Srbiji, ne postoji veliki broj konkurenata s obzirom da ovakav proizvod nije bio popularan u ranijim godinama. Sama NFC tehnologija i dalje ima prostora za razvoj, pa iz tog razloga, veliki broj kompanija se ne usuđe da eksperimentiše sa time.
Takođe, jednostavnost korišćenja našeg proizvoda je verovatno i njen najveći adut. Uložili su dosta vremena radeći na tome kako bi ljudi, čak i oni koji nisu upoznati sa tehnologijom ovog tipa, mogli da koriste naše usluge bez prevelikog razmišljanja.
- Da li je Covid uticao na vaše poslovanje?
Može se reći da Tapni spada u onu grupu startapa čije poslovanje nike stalo, već je dobilo veliki zamah u doba pandemije. Kao što sam i naveo u nekom od ranijih odgovora, naša ideja je bila da smislimo proizvod koji bi mogao da se odupre uslovima pandemije i da obezbedimo njegovu budućnost u godinama koje dolaze.
Takođe, vanredno stanje i mogućnost rada od kuće su nam obezbedili uslove da se maksimalno posvetimo našem proizvodu. Višak slobodnog vremena nam je poslužio da učvrstimo temelje našeg startapa i da kreiramo ovakvu jednu ideju.
- Šta mozemo da očekujemo od vas u narednih par meseci?
Naš fokus je sada uglavnom na proširenju našeg tima i na razvoju nove strategije. Nova tržišta su osnovni cilj gotovo svakog startapa, tako da naginjemo ka tome da unapredimo naše poslovanje i da se probijemo u delove sveta koji nisu upoznati sa našim proizvodom, a znanju za NFC tehnologiju i njene benefite. Takođe, razvijamo i novi deo proizvoda koji će olakšati umrežavanje u poslovnom svetu.
Za sada smo veoma prisutni u DACH regiji (Nemačka, Austrija, Švajcarska), pokrećemo distribuciju u Meksiku i GCC regiji (Arapski svet), a očekujemo proširenje na još nekoliko važnih strateških lokacija
- Kakvo je vaše mišljenje o ekosistemu u Srbiji? Šta je dobro, a šta bismo mogli da unapredimo?
Da ste me pitali isto pitanje pre godinu 2 godine, rekao bih da stanje u Srbiji nije idealno za mlade startape i preduzetnike. Nedostatak određenih zakonskih regulativa i pojedinih olakšica za ovakve mlade kompanije, doprineo je tome da ekosistem, pre svega startap ekosistem, bude u velikoj meri zapostavljen.
Međutim, u poslednje dve godine, ne samo da su uvedene poreske olakšice za startap kompanije, već je osnovan i veliki broj habova koji pomažu kompanijama ovog tipa da se razviju i ostvare pun potencijal. Jedan od boljih primera jeste i Katapult državni program realizovan u saradnji sa inovacionim fondom.
Svakako smatram da još uvek ima dosta prostorak za napredak i poboljšanje ekosistema u Srbiji. Ako uporedimo stanje u Srbiji sa nekim drugim razvijenijim zemljama, access to finance i mentorska podrška još uvek nisu na željenom nivou. U skladu sa tim, treba i dalje raditi na ovome i konstantno pružati podršku novim idejama.
- Spomenuo si da ste se vratili iz Beča ovde? Zasto?
U situacijama kada Vam se pruži prilika da se vratite kući i proširite svoj biznis tamo gde ste rođeni, malo ko bi to odbio. Naš cilj je da u Srbiji pronađemo mlade i talentovane ljude sa kojima možemo sarađivati oko produkcije i razvoja aplikacije.
Bitno je naglasiti da sama selidba u Srbiju nije bila uslov kako bi investicija bila ostvarena. Iako postoje razlozi zašto Srbija nije baš idealno mesto za dalji razvoj ove tehnologije i našeg proizvoda, mi smo želeli da matična kompanija bude u Srbiji i da dokažemo da je moguće ostvariti velika dostignuća kod nas. Predstavništvo ćemo svakako zadržati u Austriji kako bismo lakše poslovali sa EU, ali Tapni dolazi kući.
- Šta za vas predstavlja investicija Digitalne Srbije I kako planirate da iskoristite novac?
Investicija sama po sebi ima nas važnost u nekoliko segmenata. Pre svega, ona predstavlja jako važnu validaciju našeg biznisa. Biti prepoznat od strane drugih fondova i investitora jako je važno ne samo za novac, već i za skalabilnost našeh biznis modela.
Anđeli i članovi “Digitalne Srbije” su u velikoj meri nesebično podržali našu ideju od njenog samog nastanka. Pored toga su nas i prijatno dočekali u zgradama Vege IT u Novom Sadu. Iz tog razloga, ova investicija nam daje veliki vetar u leđa i otvara mnoge mogućnosti za dalji napredak i razvoj. Konkretno za sada, taj razvoj vidimo prvenstveno u povećanju našeg tima i u otvaranju novih tržišta.
- Koji savet bi dali osobi koja je tek krenula ili razmišlja o tome da pokrene svoj startup?
Da ne razmišlja dugo nego da krene što pre u realizaciju i da se fokusira na scalable biznis i internacionalno trziste a ne samo na Srbiju
Ono što mogu da kažem iz svog, odnosno našeg ličnog iskustva, jeste sledeće. Ukoliko imate ideju u koju verujete i za koju smatrate da ima potencijal da uspe, ne treba čekati dugo na njenu realizaciju. Turbulentno stanje u srpskom startup ekosistemu doprinose tome da se stvari menjaju brzo i da mnogi mladi startapi propadnu jer nisu dovoljno brzo sproveli svoje planove.
Moj savet je da ne čekate da sve bude savršeno i da sve bude spremno za launch vašeg proizvoda. Bolje je što pre lansirati proizvod i startup, pa onda slušati korisnike i dodavati nove funkcije u zavisnosti od feedback-a koji dobijete. Ovo ne znači da treba lansirati polu-gotov proizvod i nadati se najboljem. Naprotiv, ukoliko smatrate da je vaša ideja dovoljno dobra, učinite sve da je realizujete što pre, a u hodu ispravljajte sve nejasnoće i greške.
Sa werbifijem smo napravili grešku tog tipa i nismo smatrali da je bilo adekvatno vreme da pokrenemo tako nešto, već smo želeli da naš proizvod bude savršen i kompletno funkcionalan. Utrošili smo mnogo vremena na ispravljanje određenih bagova, kao i na dodavanje feature-a koji zapravo na kraju dana nisu nikome trebali.